Infocentrum

(ct24.cz, 13.7.2013) Další novinkou, kterou přinese nový občanský zákoník, je odškodnění za zkaženou dovolenou. Zákazníci jsou nadšení, cestovní kanceláře se bouří. Mají strach z žalob třeba kvůli špatnému počasí. Podle zastánců úpravy ale novinka pomůže přiblížit nabídky katalogů skutečným podmínkám.

Katalog sliboval hotel 50 metrů od pláže. Kateřina Kalvachová si to dobře hlídala, původně totiž chtěla jet s matkou, která už má s pohybem problémy. Vzdálenost byla nakonec víc než trojnásobná a realita přinesla i další překvapení. "K hotelu se šlo podchodem, nad kterým vedla čtyřproudá silnice. Průchod navíc nebyl bezbariérový," popisuje Kalvachová. V hotelu se třemi hvězdičkami pak byla v pokoji opadaná omítka a v koupelně mrtví brouci. Po sepsání stížnosti dostala klientka omluvu a odpověď, že se reklamace neuznává.

To by se s příchodem nového občanského zákoníku mělo změnit. Při porušení povinnosti, za kterou cestovní kancelář odpovídá, by měl nově pořadatel zákazníkovi nahradit vedle škody na majetku také újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.<o:p></o:p>

Cestovky: Formulace je moc obecná

Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže se ale jedná o příliš obecnou formulaci, která přináší důvod k obavám. "My se bojíme toho, že zákon bude zneužitý především pro případy, kdy cestovní kancelář neovlivní danou věc – najednou se v moři zjeví medúzy a klienti si budou stěžovat, že nejeli k moři proto, aby byli na pláži, ale proto, aby se koupali," obává se Papež. Podle advokáta Lukáše Fládra se ale odškodňování zkažené dovolené bude týkat jen situací, kdy se pořadatel zájezdu k něčemu zaváže a nedodrží to, například když idylu z katalogu nahradí výhled na kontejnery, vlakovou trať nebo koupání u průmyslového komplexu. "Zákon nejenom posílí postavení klientů, ale cestovní kancelář si bude muset dávat mnohem větší pozor, co nabízí, a aby to, co skutečně je poskytnuto, odpovídalo té nabídce," uvedl Fládr.

To ale cestovky příliš neuklidňuje. "Nikdo z nás neví, jakému soudci padneme do rukou a zda ten soudce se zrovna nevrátí z nějaké špatné dovolené nebo ho nenaštve na dovolené tchyně," komentoval Papež. Cestovní kanceláře proto chtějí alespoň přesnější vymezení toho, za co jim nový paragraf dává odpovědnost.

Inspirace se dá najít v Německu

Vodítko pro určování odpovědnosti cestovních kanceláří funguje už od poloviny 80. let v Německu, kde místní soud vypracoval takzvanou frankfurtskou tabulku slev. Za ubytování dál, než bylo slíbeno, určuje například až čtvrtinovou slevu, za chybějící výhled až 10 procent. Za nedostatky na pokoji – jako plíseň nebo brouky – pak může zákazník podle míry problémů chtít až 50procentní slevu a za chybějící úklid až 25 procent z ceny zájezdu. Frankfurtská tabulka řeší i úroveň stravování.

Doprovodné zákony zatím čekají ve sněmovně

Představitelé levicové opozice a nastupující vlády Jiřího Rusnoka připouštějí novému občanskému zákoníku podporu. Vyplývá to z jejich vyjádření pro Českou televizi. Levice přitom až dosud chystanou normu kritizovala a ministryně spravedlnosti z Rusnokovy vlády Marie Benešová (ČSSD) zvažovala odklad její platnosti.

K funkčnosti deset let připravované přestavby občanského zákoníku, která do české legislativy vrací i takové instituty jako výminek nebo pacht, je potřeba schválit doprovodné zákony. Ty nyní v Poslanecké sněmovně čekají na třetí čtení a jejich přijetí zkomplikovaly turbulence na politické scéně způsobené nedávným pádem vlády Petra Nečase; v případě, že by se sněmovna rozpustila, padly by pod stůl.

Převzaté texty nevyjadřují názor Ministerstva spravedlnosti ČR.

 

loga

 

Tento portál byl financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a ze státního rozpočtu ČR v rámci projektu Nové soukromé právo, reg. č. CZ.1.04/4.1.00/80.00003.